tiistai 12. huhtikuuta 2016

58. #tekevällesattuu - Helite Airbag, osa 2

Toteutettu yhteistyössä Equestrial.netin kanssa.

Edellisessä postauksessa kerroin faktatietoa Helite Airbag -turvaliivistä. Mutta miten ne käyttökokemukset sitten? Mitä tuumasi Ben Simonsén? Mitkä ovat omat ajatukseni tuotteesta?


Käyttökokemukset

Aivan ensimmäiseksi halusin saada mielipiteen tuotteesta kokeneemmilta valjakkokuskeilta. Sain enemmänkin kuin mielipiteen, sain nimittäin nähdä takin vauhdikkaalla maratonilla ja sen jälkeen kuulla käyttökokemuksia heti testin jälkeen. Kansainvälisellä tasolla, jopa MM-kisoissakin menestynyt kovan luokan kuski Ben Simonsén otti Air Shell Blousonin testiin Indoor Driving Challengeen eli messuilla nähtyyn valjakkoajon näytöskilpailuun.

Tarkastelimme Benin ständillä turvaliivin kiinnitystä vaunuihin ja löysimme paikan johon liivi kannattaa kiinnittää, jotta se laukeaa kuskin mahdollisesti pudotessa mutta sallii silti liikkua vapaasti vaunuilla - maratonilla kuski ei vain voi olla sidottuna penkkiinsä tai pelätä liikkumista. Takapuolen on syytä pysyä penkissä, mutta täytyy silti varautua myös siihen, että töyssystä ajaessa kuski hyppää penkillä ylöspäin.

Totesimme heti, että groomille liivi ei sovi. Groomi saattaa joskus pudota kyydistä, mutta siitä tulee virhepisteitä, ei hylky. Groomi saa siis juosta takaisin kyytiin ja vauhdissa ei patruunan vaihto onnistu eli groomin on käytettävä liiviä joka ei posahda putoamisesta ja ole sen jälkeen käyttökelvoton patruunan vaihtoon asti.

Mutta kuskin pudotessa vaunuilta seuraa välitön hylky. Kuskille siis liivi sopii tämän puolesta hyvinkin. Benin, kuten myös minun huolena oli, tuleeko vaunuilla tunne siitä, ettei kaarteisiin uskalla mennä mukaan. Kun katsotte valjakkoajoa, voitte huomata, että kuski todellakin mukautuu kaarteisiin isoillakin liikkeillä. Alla Ben Simonsénin suoritus sunnuntailta, näette vähän kuinka paljon kuski siinä vaunuilla lopulta liikkuu.



Lauantain suorituksen jälkeen Ben totesi, että Helite Air Sell Blouson on hyvä tuote. Hän oli todella tyytyväinen tuotteen istuvuuteen ja siihen kuinka se nimenomaan EI rajoittanut kuskin liikkumista vaunuilla. Koska tuote ei aktivoituneena ole tavallista takkia kummemman tuntuinen, se itseasiassa lisää tunnetta vapaasta liikkuvuudesta. Joten peukku ylös Beniltä ja tämä sai myös lopulta minut varmistumaan siitä, että tuote soveltuu valjakkoajoon.

Otin siis tuotteen testiin myös itselleni, koska pakkohan se on tietää mistä kirjoittaa. Kävin pitkästä aikaa ajamassa hevosella ja pääsin myös hieman rallittelemaan. Mukana tietenkin luottogroomini Sanni! Kameran takana Sannin sisko, Maiju Karonen.



Paras paikka tuolle hihnalle on siis kuskin jalkojen välissä. Tämä paikka tsekattiin parhaaksi messuilla Benin kanssa. Ainoastaan itse kiinnitys olisi saatava vaunuihin järkevämmäksi, satulaan kuuluvaa hihnaa ei oikein saa mihinkään kiinni vaunuissa joten piti tehdä tuollainen viritys siihen. Pidemmällä tähtäimellä ei ehkä järkevin ratkaisu. Tosin totesimme jo messuillakin, että pikalukko olisi kätevin tässäkin, koska sen saisi myös tarpeen tullen nopeasti auki (jos pitäisi päästä äkkiä vaunuilta pois tms). Tämä paikka on kuitenkin paras sen kannalta, että hihna ei kiristy kuskin suuristakin liikeistä mutta irtoaa sitten kyllä, tippuu kuski vaunuilta sitten vasemmalle tai oikealle.

Pidemmittä puheitta kuviin. Täytyy muuten sanoa, että kuvista taitaa nähdä kuinka hauskaa meillä oli?




Näinkin voi käydä! Suuressa vauhdissa ja oikeasta kulmasta tullessa pienikin töyssy saattaa aiheuttaa ison hypyn... Kuski siis todella voi pudota sieltä vaunuilta! 
Tilanteesta jatkettiin kuitenkin kaikilla renkailla ja hymyissä suin :)








Oma arvioni tuotteesta on täsmälleen sama kuin Benilläkin: täydellisen huomaamaton turvaliivi joka ei rajoita kuskin toimintaa vaunuilla. Missään vaiheessa ei tullut sellaista oloa, että apua pystynkö tekemään näin, ei edes tuon jäätävän hypyn kohdalla. Mukavuus on siis taattu tämän tuotteen kohdalla.

Kuitenkin kyse on erityisesti turvallisuudesta. Muutama seikka ehkä jäi hieman auki sekä itselleni, että valmentajalleni Heidille. Mitä jos vaunut kaatuvat? Kuski ei välttämättä putoa vaunuilta vauhdissa vaan joskus vaunut kaatuvat niin, että kuski itse asiassa pysyy penkissä aika pitkäänkin. Tietenkin, kuskilla on aina tarkoitus yrittää nimenomaan pysyä vaunuissa. Silloinkin, kun ollaan jo kahdella pyörällä menossa ympäri, kuski ja groomi yrittää kaikin tavoin saada vaunut tasapainoon ihan viimeiseen asti jotta kaatumista ei tapahdu. Tällöin liivi tuskin saa tarvittavaa 30kg vetoa lauetakseen. Toisaalta vaunujen kaatuessa tuolla tavoin ei ole niin suurta riskiä satuttaa itseään pahasti, kuin esimerkiksi tilanteessa jossa kuski oikeasti lentää sieltä vaunuista, yleensä estealueella missä esteet ovat kiinteitä kappaleita. Sellaista päin lentäessä on jopa halvaantumisriski ja Ben tiesikin messuilla kertoa, että tietää yhden valjakkokuskin jonka paukkuliivi pelasti halvaantumiselta juuri tälläisessä tilanteessa.

Sitten toki voidaan päätyä siihen ratkaisuun, että paukkuliivin alle puetaan perus turvaliivi. Mukavuudesta täytyy siinä kohtaa tinkiä, mutta turvallisuus menee joka tapauksessa edelle. Paukkuliiviä itseasiassa aika moni kenttäratsastajakin käyttää nimenomaan tavallisen turvaliivin päällä tuomaan lisäturvaa ja suojaamaan niskaa sekä lonkkia, joita perusliivi ei tee. Tämä ehkä olisi omakin ratkaisuni ja tämän käyttökokemuksen perusteella uskallan kyllä mainostaa valjakkokuskeille paukkuliiviä lisäturvana tavallisen turvaliivin kanssa. Airbag-liivin käyttö yksistään vaatisi ehkä hieman enemmän tutustumista aiheeseen. Aionkin ottaa tavoitteeksi löytää muutaman valjakkokuskin maailmalta, jotka käyttävät jotain airbag-tekniikkaa käyttävää liiviä ja kysellä kuinka he kokevat liivin vaunuilla, käyttävätkö sitä lisänä tavallisen turvaliivin tai selkäpanssarin kanssa vai onko se heidän mielestään tarpeeksi ihan yksinäänkin. Palataan siis varmasti aiheeseen tuonnempana!

Mikäli sinä vakuutuit, voit hankkia oman liivisi Equestrialin verkkokaupasta!
 
Lottakin pääsi kyytiin. Äiti kovasti yrittää käännyttää siihen ajatukseen, että ajaminen on kivempaa kuin ratsastaminen. Pliis ala tykkäämään ajamisesta, pliis ala tykkäämään ajamisesta... Ratsastus on liian jännittävää äidille edes katsella ;D

3 kommenttia:

  1. Hurjan näköistä! :D mä näin ensimmäisen kerran valjakkoajoa pari vuotta sitten Friendsillä, neljän hevosen voimin. Vitsi miten jännää ja miten taitavat hevoset ja kuskit!

    Miten käy jos hevonen vaunuineen kaatuu? Onko niissä joku turvamekanismi että irtoavat hevosesta tjtn?

    VastaaPoista
  2. Ei ole sellaista turvamekanismia. Vaunu kaatuu ja yleensä kyllä jossain kaarteessa pomppaa ehkä takaisin "pystyyn" tai sitten tulee hevosen perässä kumollaan. Tässä yksi tilanne: http://i10.aijaa.com/b/00186/14145702.jpg
    Kenellekään ei sattunut ja treeni jatkui tuon jälkeen.

    Joskus kaatuu tietty hevonenkin. Kaikkialla missä se on mahdollista käytetään pikalukkoja ja vaunuissa kuuluu myös olla aina puukko... Ne seikat ovat tuomassa turvallisuutta :) Mutta paras on kokenut groomi ja kuski jotka tekevät yhteistyötä hevosen kanssa ja ovat kaatamatta vaunuja... ;D!

    VastaaPoista