maanantai 16. marraskuuta 2015

4. Vaunujen painoista pohdintaa

Eräs lukija kysyi edellisen postauksen kommenteissa, että kuinka isoa painoa 3-4 vuotias poni voi vetää perässään. Ajattelinkin heti, että tästä voisi kirjoitella vähän enemmänkin. Puhun tekstissä ponista, koska kysyjä kysyi asiaa siitä näkökulmasta ja koska blogin kaksi päätähteä ovat pieniä poneja, mutta kaikki tämä pätee ihan samalla tavalla hevosiinkin. Huomatkaa, että tässä alussa en puhu yksinomaan nuorista tai aikuisista poneista vaan ylipäätään tarkastelen asiaa aika monesta eri näkökulmasta.

Hessin Nöpi ja juhlavaunut
Tunne ponisi heikkoudet ja vahvuudet

Tässä asiassa, kuten ihan kaikissa, pitää ajatella ponia yksilönä. Onkin tärkeää alusta asti tietää oman poninsa heikkoudet ja vahvuudet – samoin kuin omat heikkoutensa ja vahvuutensa!

Asioita joita pitäisi tarkastella 
(mielestäni ne oleellisimmat asiat, kun puhutaan valjakkoajosta tai kotona kärryttelystä)
  • Ponin vahvuus, joka koostuu sekin useammasta asiasta: paino, fyysinen kunto, luontainen kyky, temperamentti. 
  • Alusta jolla ajetaan: kova vs. Pehmeä, asfaltti vs. Hiekka, tasainen vs. Mäkinen... 
  • Kengitys ja pito: liukkaalla alustalla poni joutuu tekemään enemmän työtä. Hokkikenkä on siis Suomenkin oloissa ihan asiallinen jo pelkästään ponin tekemän työn raskauden kannalta (puhumattakaan turvallisuudesta). 
  • Ponin tekemän työn tyyppi: onko vauhtia, useita pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä. 
  • Valjaat ja valjastus: oikeanlainen valjastus, oikeanlaiset kulmat valjastuksessa mahdollistamaan oikeanlainen veto. Vaikutusta on myös millaisia valjaita käytetään, esim. rintaremmi vai länki. 
  • Sääolosuhteet: huomioitava erityisesti lämmin ja kostea ilma. 

Laskukaavan käyttö valitessa vaunua

Nämä ovat todellakin suuntaa-antavia ja on niin paljon asioita mitkä vaikuttavat siihen, paljonko voidaan ponin perään painoa laittaa, tuossa yllä on mainittuna vain muutama asia.

Poni voi vetää...

...3 kertaa oman painonsa, jos tie on hyvä ja tasainen ja meno rauhallista. 

...2 kertaa oman painonsa, jos tie on esimerkiksi mäkinen tai muuten raskaampi vetää. 

...1 kerran oman painonsa, jos mennään huonoja teitä, mäkiä, raskaalla hiekalla ym.

Maratonilla saatetaan laittaa vieläkin vähemmän painoa, eli ½ kertaa ponin oman painon verran.

Maratonilla pitää päästä lujaa ja ketterästi myös kaarteet!

Mitä säännöt sanovat vaunun koosta

Jos mietitään sitten ihan konkreettisesti erilaisten vaunujen painoa ja esimerkiksi sitä, mitä asiasta sanotaan valjakkosäännöissä.

Koulu- ja tarkkuuskokeessa vaunun painolle ei ole asetettu minkäänlaisia rajoja. Ainoastaan leveydestä ja pyörien määrästä on olemassa sääntö:

Luokka Pyörät Avustaja Minimileveys vaikea / vaativa / helppo
Hevosparit 4 1 takana 148cm / 148cm / 125cm
Hevostandemit 2 tai 4 1 vieressä tai takana 138cm
Hevosyksiköt 2 tai 4 1 vieressä tai takana 138cm / 138cm / 125cm
Poniparit 4 1 takana 138cm / 138cm / 125cm
Ponitandemit 2 tai 4 1 vieressä tai takana 138cm
I Poniyksiköt 2 tai 4 1 vieressä tai takana 138cm / 138cm / 125cm
II Poniyksiköt 2 tai 4 1 ei pakollinen 125cm / 125cm / 110cm


Maratonilla määritellään jo sitten painostakin jotain:

Luokka Pyörät Minimipaino Avustaja Minimileveys vaikea / vaativa / helppo
Hevosparit 4 350kg 1 takana 125cm
Hevostandemit 2 tai 4 150kg 1 vieressä tai takana 125cm
Hevosyksiköt 4 150kg 1 takana 125cm
Poniparit 4 225kg 1 takana 125cm
Ponitandemit 2 tai 4 90kg 1 vieressä tai takana 125cm
I Poniyksiköt 4 90kg 1 takana 125cm
II Poniyksiköt 2 tai 4 50kg 1 ei pakollinen 125cm / 125cm / 110cm

Vaunujahan löytyy sitten jokaiselle mieleisiä, vaikka ja kuinka monta erilaista mallia ja väriä! Otetaan siis nyt tarkasteluun poninäkökulmasta muutama ponivaunu ja mietitään käytännön kannalta tätä asiaa.

Pete-poni koulutuksensa alkutaipaleella
Käytännön kannalta katsottuna

Kun puhutaan aivan ajokoulutuksen alussa olevasta ponista, laittaisin minä perään hiittikärryt tai todella kevyet koppikset. Mutta kun ajokoulutuksessa on edetty siihen vaiheeseen, että varsinainen kärryihin opettelu on suoritettu ja treenataan kuntoa ja tekniikkaa, voidaan perään laittaa jo jotain hieman kuskillekin mukavampaa kärryä. Otan tähän esimerkkiin Ellin ja ajattelen siis, että Elli olisi tässä kohtaa jo ajokoulutettu.

Elli ja Piipa eivät ole vaa'alla käyneet yhtä ahkerasti kuin tämä kuntokuurilla oleva tuleva kisakuskinsa, mutta arvioidaan vaikka, että Elli painaa 210kg.

Normaali kotiajo on hyvin vaihtelevassa maastossa joka sisältää myös mäkiä, meillä kuitenkin tiet ovat hyväpohjaisia hiekkateitä joten pohjasta ei muuten tule lisävastusta. Toisaalta taas, kummallakaan ei ole vielä lihaskuntoa ja vähän ylipainoakin löytyy. Sanotaan siis, että alkuun ponien perään voisi laittaa maksimissaan oman painonsa verran painoa.

Ellin kohdalla siis 210kg. Tästä miinustetaan kuskin paino hieman yläkanttiin heitettynä, koska talvella vaatettakin on jo parin kilon verran, eli lopulta vaunujen painoksi voidaan laittaa 150kg. Toisaalta, kyllähän ne valjaatkin painavat? Otetaan vielä kymppi pois niin ollaan luvussa 140kg. Millaisia vaunuja tähän painoluokkaan sitten löytyy?

Tarkastelin vaunuja ruotsalaiselta Tidaholmsvagnarilta, koska heidän sivuiltaan löytyi parhaiten kaiki tarvittavat tiedot vaunuista. Yritin löytää muutamia eri merkkisiä koppakärryjä, mutta tässä tultiin siihen ongelmaan, että harva myyjä ilmoittaa verkkosivuillaan vaunujen painoja! Aika isokin virhe mielestäni? Painoeroja on kuitenkin suuriakin.

Laitan muuten hinnatkin näistä vaunuista niin lukijat tietävät vähän missä hintaluokissa valjakkovaunut liikkuvat. :)


Tässä on Tidaholmsvagnarin Rockard nr 204. Painon ilmoitetaan lähtevän 75 kilosta. Alittaa siis hienosti painon jota me etsimme Ellin perään. Mielestäni nuoren ponin ollessa kyseessä, helpommin laittaa ponille liian painavan kuin liian kevyen kärryn joten tämä olisi mielestäni oikein hyvä valinta.


Maratonvagn nr 205 mini, jonka painon kerrotaan lähtevän 80 kilosta. Aika passelit maratonit siis yksikköponille! Näiden hinta lähtee 3800 eurosta.



Kuten näette nyt, maratonvaunuja saa varmasti missä tahansa haluamassaan värissä! Tässä Tidaholmsin 207 X-treme 2015. Paino lähtee 160 kilosta. Tällä hintaa reilu 7000 euroa. Yksikkö shetulle liian painavat maratonit, parille menisikin hienosti!

Juhlavaunuista nelipyöräiset menevät myös jo yksikölle liian painavaksi, yksikköponille voisi juhlavaunuiksi ostaa gigit, esimerkiksi nämä:


Eli Gigg nr 213 joiden painon sanotaan alkavan 85 kilosta. Varmasti hyvät vaunut pienelle ponille.


Lopputulos

Tämä teksti on kyllä niin sekava oksennus faktaa ja mielipidettä sekaisin, että anteeksi vain kaikille jotka asiasta olisivat kiinnostuneet ja joutuvat etsimään niitä tiedon rippeitä täältä seasta! Lopputuloshan kun on kuitenkin se, että maalaisjärkeä joutuu tässäkin asiassa käyttämään. Pitää tuntea poninsa ja miettiä, onko se enemmän sellainen pieni tarmonpesä joka menee vaikka läpi harmaan kiven mitä ikinä sen perään laittaakin vai tuumaako se nopeasti, että eipä jaksa nähdä vaivaa tehdä yhtään mitään, jos perässä on sen mielestä liian painavaa tavaraa.

Itse laittaisin alussa (kun ajokoulutus on jo tehty) ½-1 kertaa ponin painon verran painoa sen perään ja painoahan voidaan nostaa sen mukaan, miten poni kunto kasvaa ja lihaksisto kehittyy, mitään aikataulua tähän ei voi kertoa vaan on niin yksilöllistä, kuinka mikäkin poni eteenpäin menee.

Nämä blogin tähdet ovat aika sisukkaita poneja enkä usko, että ne varsinaisesti painosta sanoo yhtään mitään, enemmän Piipa saattaa olla huolissaan esimerkiksi vesilätäköistä ja pikkulinnuista ja Elli miettii vain, miten voisi saada mennä vähän vauhdikkaammin, että olisi helpompaa ja hauskempaa...

Huomautan vielä loppuun, että niin kuin ratsupuolella, myös valjakkoajon parissa on paljon erilaisia käytäntöjä ja kirjoittamani teksti perustuu osittain faktapohjaiseen tietoon ja suureksi osaksi omiin mielipiteisiini ja siihen, miten minä tekisin asiat. Suosittelen aina, että lajista tietämätön ottaa yhteyttä kokeneempaan tekijään / kouluttajaan ja vähintäänkin kysyy neuvoja ellei jopa käytännön apua.



Lähdeluettelo:

"Very Special Equines: Small but Strong, A Driver's View on Suitability" Ron Whiteman. Carriage Driving World
"How Much Weight Should a Horse Pull?" Driving Digest Magazine



4 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoinen kirjoitus! :) en ole tullut ajatelleeksikaan, että ei sinne perään voi mitä tahansa laittaa... :D se annettakoon anteeksi kun en lajia harrastele

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Siiri <3 Maalaisjärjellä varmasti kaikki "tosiharrastajatkin" tekee, uskon että harva edes tietää minkä painoisia koppiksia pihasta löytyy... Alkaa vasta kilpailuihin lähdettäessä merkkaamaan enemmän painot ja leveydet :)

      Poista
  2. Tästä tulikin todella kivasti kaikkea selville :) Hyvä että mun kysymys ei jäänyt turhaksi! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä jos vastasi edes osittain kysymykseesi. :) On mukavaa, kun lukijoilta tulee usein sellaisia kysymyksiä joita pitää itsekin oikein pohtia ja ehkä asiaa eri lähteistä tutkailla. Oppii samalla itsekin! Kiitos siis hyvästä kysymyksestä. :)

      Poista